Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Toegangsbeleid Hengelose binnenstad

Streven naar invoering begin 2025

Het bestaande toegangsbeleid voor de Hengelose binnenstad voldoet niet meer. Dat is de conclusie van uitgebreid onderzoek naar het verkeer en het gedrag van verkeersgebruikers in de binnenstad. Uit het onderzoek komt het rapport ‘Advies actualisatie toegangsbeleid binnenstad Hengelo’ voort. In dit rapport worden de maatregelen geadviseerd die de binnenstad weer autovrij moeten maken. Het college heeft ingestemd met het verder uitwerken en aanpassen van het toegangsbeleid zoals beschreven in het adviesrapport.

Hengelo heeft als doel om de binnenstad autoluw te houden. Dat betekent dat alleen autoverkeer met een ontheffing de binnenstad mag inrijden. Bevoorrading van winkels en horeca is alleen toegestaan tijdens de vastgestelde venstertijden. In de praktijk blijkt dat er te veel verkeer in de binnenstad rijdt dat daar niet hoort te zijn. Bezoekers, bewoners en ondernemers hebben daar last van. Het gaat ten koste van de leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Er komen elf toegangen naar de binnenstad waarbij camera’s de voertuigen controleren die de binnenstad inrijden. Om dit te realiseren heeft het college nieuwe regels vastgesteld voor het verkeer in de binnenstad. In de loop van 2025 moet het nieuwe systeem werken. Er wordt hard gewerkt aan een aantrekkelijke binnenstad, met minder leegstand en meer bezoekers. Gekozen is om het kernwinkelgebied compacter te maken en in de schil wordt meer gewoond. Deze veranderingen betekenen ook dat het autovrije gebied kleiner kan worden.

Geen scooters en speed-pedelecs

Met het instellen van een voetgangerszone is fietsen toegestaan. Scooters en speed-pedelecs mogen niet meer door de voetgangerszone rijden. Zij vallen onder de categorie snor- en bromfietsers met een geel of blauw kenteken. De camera’s bij de elf toegangen controleren dus ook op snor- en bromfietsers.

In onze binnenstad geldt op dit moment een venstertijd van 07.00 uur tot 12.00 uur. Dat is de tijd waarbinnen laden en lossen is toegestaan. Deze venstertijden blijven van kracht. Tijdens de informatiebijeenkomst op 19 september 2023 voor ontheffinghouders, ondernemers en bewoners in de binnenstad en bij diverse andere overleggen met binnenstadpartners is voorgelegd of de eindtijd van 12.00 naar 11.00 uur teruggebracht kan worden. Hieruit kwam naar voren dat hier weinig tot geen draagvlak voor is.

In rapportage Bereikbare Binnenstad is een van de negen opgaves een ‘nieuw toegangsbeleid voor verkeer in de binnenstad’. De rapportage is vastgesteld op 21 oktober 2020 door de gemeenteraad. Het advies over een nieuw toegangsbeleid is daar een uitwerking van. Daarnaast sluit het aan bij de ambities die in het Mobiliteitsplan genoemd worden. Het mobiliteitsplan is in mei 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. 

Het nieuwe systeem van toezicht met camera’s wordt in de eerste helft van 2025 ingevoerd. Daarnaast wordt het autovrije gebied kleiner en komen minder ‘open’ toegangen naar de binnenstad dan nu het geval is. Er komt dus een controlesysteem met camera’s bij de toegangen waar het gemotoriseerd verkeer het winkelgebied in- en uitrijdt. Paaltjes, de bekende ‘Hengeloërtjes’, sluiten een aantal toegangen definitief af. De plannen en bijbehorende techniek worden momenteel verder uitgewerkt. In het najaar van 2024 volgt meer informatie over de uitvoering.

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu