Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Hart van Zuid

Hart van Zuid is dé plek in Twente voor mensen met ambitie en dromen.

Op de sporen van een rijk industrieel verleden verrijst een stadsdeel met aandacht voor cultuur en creativiteit. Voor mensen die graag in het hart van de stad leven en die op zoek zijn naar nét even iets anders. Hart van Zuid biedt volop ruimte aan eigentijds, bewust en een tikkeltje eigenzinnig wonen, werken, leren én ontmoeten.

Hart van Zuid is volop in ontwikkeling. De komende jaren worden er zo’n 1500 woningen gebouwd. Bovendien zitten al veel mooie functies en publiekstrekkers in het gebied, zoals Oyfo, Metropool en het ROC van Twente.

Wilt u meer weten over Hart van Zuid? Kijk dan op:

www.hartvanzuid.nl

Betaald parkeren in de schil rond Hart van Zuid

Er wordt betaald parkeren ingevoerd in een schil van circa 300 meter rond Hart van Zuid – ten noorden van het Esrein. Dat heeft het college van B en W op 10 september besloten. Op de kaart ziet u om welk gebied dit gaat. Een uitzondering is het gebied rondom het winkelcentrum Dikkersplein en de Industriestraat, dat blijft een ‘blauwe zone’. Het betaald parkeren geldt van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 21.00 uur.

Het plan om betaald parkeren in te voeren heeft van 21 februari tot en met 2 april 2024 ter inzage gelegen. Er zijn 160 zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn met veel aandacht bekeken en beantwoord en dat heeft de nodige tijd gekost. Mensen die een zienswijze hebben ingediend ontvangen een persoonlijke reactie.

Op deze pagina leest u de meest gestelde vragen over dit onderwerp:

Wanneer wordt betaald parkeren ingevoerd?

Gefaseerde invoering
Het betaald parkeren in de schil wordt per gebied op verschillende momenten ingevoerd, zodra het aansluitende gebied in Hart van Zuid wordt ontwikkeld. Op de kaart ziet u de indeling.

In welke gebieden wordt betaald parkeren ingevoerd?

Op de kaart ziet u waar betaald parkeren wordt ingevoerd.

Meedenken over definitieve grens van het betaald parkeren gebied
De buitengrenzen van het betaald parkeren gebied staan nog niet vast. Deze worden pas vastgesteld als we daadwerkelijk betaald parkeren in de schil gaan invoeren. Het gebied zal niet kleiner worden, maar mogelijk worden er enkele straten toegevoegd aan het betaalde gebied. Bij deze keuze worden bewoners die aan de rand van de schil wonen betrokken.

Hoe wordt betaald parkeren ingevoerd?

Meedenken over definitieve inrichting
Zodra duidelijk is wanneer er in welk gebied betaald parkeren wordt ingevoerd, ontvangen de bewoners van dat gebied een brief. Daarin worden zij uitgenodigd om mee te denken over de inrichting van de straat. Bij de inrichting van de straat kunt u bijvoorbeeld denken aan het bepalen van geschikte locaties voor de parkeerautomaten en het in kaart brengen van de bestaande parkeerplekken. Ook kijken we dan naar situaties waar nu half op de stoep geparkeerd wordt en hoe we dat goed kunnen regelen.

Wat kost een parkeervergunning?

Parkeervergunningen
Zodra het betaald parkeren is ingevoerd kunnen de bewoners en bedrijven van die straten één of meerdere parkeervergunningen aanvragen. In november 2024 stelt de gemeenteraad de definitieve tarieven van de parkeervergunningen vast. De bedragen die u hieronder leest zijn daarom nog de voorlopig. Vanaf eind december leest u op deze pagina de definitieve tarieven:

  • voor een bewonersvergunning voor de eerste auto betaalt u met ingang van 2025 41,10 euro per jaar. De komende vijf jaar blijft dat tarief ongewijzigd.
  • voor een bewonersvergunning voor een tweede auto betaalt u 118,70euro. Dit tarief wordt jaarlijks opnieuw door de gemeenteraad vastgesteld.
  • voor een bezoekersvergunning betaalt u 41,10 euro. Dit tarief wordt jaarlijks opnieuw door de gemeenteraad vastgesteld.

Ter informatie: deze tarieven zijn afgestemd op woonwijken en zijn lager dan vergelijkbare parkeervergunningen in bijvoorbeeld de binnenstad.

Wie komt er in aanmerking voor een parkeervergunning?

Bewoners en bedrijven in het gebied waar een parkeerregeling wordt ingevoerd kunnen een parkeervergunning aanvragen. Nieuwe bewoners in het ontwikkelgebied Hart van Zuid (ten noorden van het Esrein) komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning in de omliggende gebieden.

Aanvullende parkeervergunningen
Daarnaast gaan we onderzoeken of er nog aanvullende parkeervergunningen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een parkeervergunning voor mantelzorgers, bedrijven en parkeervergunningen voor maatschappelijke organisaties, zoals fysiotherapeuten, de EHBO, thuiszorgorganisaties, kinderopvang en basisscholen.

Waarom betaald parkeren?

Hart van Zuid is volop in ontwikkeling. De komende jaren worden er zo’n 1.500 woningen gebouwd en is er steeds meer te doen en te beleven in het gebied. In de deelgebieden van Hart van Zuid ten noorden van het Esrein komen vooral woningen met een (hoog)stedelijk karakter in een hogere dichtheid. In die gebieden geldt straks betaald parkeren: nieuwe bewoners moeten voor hun parkeerplek betalen en komen niet in aanmerking voor een (extra) parkeervergunning buiten het gebied.

Om te voorkomen dat nieuwe bewoners gratis gaan parkeren in de aangrenzende wijken, op loopafstand van hun nieuwe woning, heeft de gemeenteraad in 2021 besloten om ook in de schil  Hart van Zuid – ten noorden van het Esrein-  een parkeerregeling in te voeren.

Hoe is de buurt betrokken bij het invoeren van betaald parkeren?

Buurtpanels
Dit voorjaar heeft de gemeente bewoners en ondernemers gevraagd om via meerdere buurtpanels mee te denken over welke vorm van parkeerregulering in de schil het beste is en over de grens en tijden. Bekijk het verslag van deze buurtpanels.

Ter inzage
Het college heeft deze uitkomsten meegenomen bij het principebesluit, dat vanaf 21 februari tot en met 2 april (zes weken) ter inzage lag. Alle bewoners in de schil zijn toen persoonlijk aangeschreven, in totaal hebben 2800 adressen een brief ontvangen. Er zijn 160 zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn met veel aandacht bekeken en beantwoord en dat heeft de nodige tijd gekost. Mensen die een zienswijze hebben ingediend ontvangen een persoonlijke reactie. Bekijk de geanonimiseerde zienswijzen en antwoorden daarop.

Uitwerking van een eerder besluit van de gemeenteraad

De gemeenteraad van Hengelo heeft op 29 september 2021 de parkeernormen Binnenstad en Hart van Zuid (deel ten noorden van het Esrein) vastgesteld. Hierbij heeft de raad ook het principebesluit genomen om parkeerregulering in te voeren in Hart van Zuid (deel ten noorden van het Esrein) en een schil van circa 300 meter daaromheen. Het was aan het college om dit verder uit te werken, in participatie met de buurt.

Op 6 december 2022 heeft het college een besluit genomen voor betaald parkeren in Hart van Zuid (deel ten noorden van het Esrein). Daarna is een participatietraject gestart om bewoners en ondernemers mee te laten denken over welke vorm van parkeerregulering in de schil het beste is. Mensen konden zich aanmelden om mee te denken via een buurtpanel, waarbij een goed inhoudelijk gesprek mogelijk was. In totaal hebben circa 36 mensen meegedacht. Het college heeft deze uitkomsten meegenomen bij het principebesluit.

Bekijk hier het definitieve verslag van de buurtpanels 

Bekijk hier het adviesrapport 

De gemeenteraad heeft eerder al besloten om betaald parkeren en parkeerregeling in Hart van Zuid in te voeren. Meer informatie vindt u hier.

Betaald parkeren in Hart van Zuid

In Hart van Zuid komen weinig openbare parkeerplaatsen op straat, en op straat geldt betaald parkeren. Bewoners en bezoekers kunnen parkeren op eigen terrein of in een parkeergarage. Voor meer informatie kunt u terecht bij de ontwikkelaar, makelaar of verhuurder.

Dit beleid volgt uit een besluit van het college van 6 december 2022 en is een uitwerking van de parkeernormen die de gemeenteraad heeft vastgesteld voor de binnenstad en Hart van Zuid.

 In Hart van Zuid vind je veel industrieel erfgoed. De gemeente Hengelo wil de unieke waarde van het industrieel erfgoed zo goed mogelijk benutten. Sommige gebouwen hebben een beschermde status omdat het landelijke of gemeentelijke monumenten zijn. Andere panden hebben de beschermde status ‘karakteristiek’. Dat wil zeggen dat bij elke toekomstige ontwikkeling goed gekeken moet worden naar eventueel (her)gebruik en wordt alleen sloop of gedeeltelijke sloop toegestaan als er een goedgekeurd bouwplan aan ten grondslag ligt. Het uitganspunt is daarbij ‘behoud door ontwikkeling’.

Inventarisatie en inspiratie

In het document ‘Karakteristiek erfgoed Hart van Zuid’ staan alle objecten en bouwwerken in Hart van Zuid met de aanduiding ‘karakteristiek’. Deze inventarisatie biedt inspiratie. Door mooie voorbeelden van transformaties van industrieel erfgoed te laten zien, die al in Hart van Zuid aanwezig zijn. En door foto’s en informatie op te nemen over de geschiedenis van het bouwwerk, de betekenis ervan van vroeger en de kracht voor nu en mogelijke nieuwe ontwikkelingen. Ook is er een stimuleringsfonds (industrieel) erfgoed Hart van Zuid. Met dit fonds wil de gemeente eigenaren en/of ontwikkelaars van karakteristieke bouwwerken in Hart van stimuleren om te investeren in (her)gebruik van het industrieel erfgoed.

Samen met vijf marktpartijen ontwikkelt de gemeente het unieke nieuwe stadsdeel Hart van Zuid.  Op de sporen van een rijk industrieel verleden verrijst een stadsdeel vol ambitie. De komende jaren worden meerdere deelgebieden gefaseerd ontwikkeld, door verschillende ontwikkelaars.

Om ervoor te zorgen dat die ontwikkelingen goed op elkaar aansluiten én om de ruimtelijke kwaliteit daarvan te kunnen waarborgen heeft de gemeente een ontwikkelkaart opgesteld:

De omgevingsvisie is een integrale lange termijn visie met strategische hoofdkeuzen van beleid voor de fysieke leefomgeving. De omgevingsvisie wordt in co-creatie met de samenleving opgesteld. De omgevingsvisie Hart van Hengelo omvat de binnenstad en Hart van Zuid. Meer informatie leest u op onze projectenpagina van Omgevingsvisie. 

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu