Garantstelling en logiesverstrekking
Voor een visumaanvraag kunt u garant staan of logies aanbieden.
Een buitenlandse gast die een visum moet aanvragen, heeft soms een bewijs nodig dat iemand in Nederland een logeerplaats regelt of garant staat voor de kosten van het verblijf. Een bewijs van garantstelling of logiesverstrekking moet u bij de gemeente ondertekenen. Daarna moet u het opsturen naar uw gast.
Hoe u het regelt
- Garant staan betekent dat u verantwoordelijk bent voor de kosten van de gast.
- Logiesverstrekking betekent dat uw gast bij u thuis logeert tijdens zijn verblijf in Nederland.
Het ondertekenen van een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking moet aan de balie. Maak hiervoor een afspraak.
U moet naar de balie in het stadhuis komen omdat u het bewijs van garantstelling of logiesverstrekking daar moet ondertekenen. Dit moet met een zogenaamde gelegaliseerde handtekening. Dat betekent dat de ambtenaar uw identiteit vaststelt en uw handtekening controleert. Neem daarom altijd uw legitimatiebewijs mee. De ambtenaar zet in een verklaring dat de handtekening van u is. Uw gast heeft dit ondertekende formulier nodig voor het aanvragen van een visum.
Ook uw partner moet tekenen als u garant wilt staan
Wilt u garant staan voor uw gast en bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner ook meekomen om het formulier te ondertekenen. Ook voor uw partner geldt dat de ondertekening aan de balie moet gebeuren.
Kosten
De legalisatie van de handtekening(en) kost € 18,60 per formulier.
Extra informatie
- IND (over kort verblijf)
- Visum voor Nederland | NederlandWereldwijd (Rijksoverheid)
Contact
Maak een afspraak
Het ondertekenen van een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking kunt u alleen op afspraak doen.
Stadhuis
Burgemeester van der Dussenplein 1
Telefoon: 14 074