Inlichtingenplicht
Voorkom problemen: houd ons op de hoogte!
Heeft u een bijstandsuitkering? Of bijzondere bijstand? Dan moet u uit uzelf alle wijzigingen in uw persoonlijke en financiële situatie doorgeven.
Inlichtingenplicht
De inlichtingenplicht geldt voor iedereen die bijstand aanvraagt of krijgt. Dit betekent dat u alle wijzigingen in de persoonlijke en financiële situatie van u of uw partner aan ons moet doorgeven. Mét de bijbehorende bewijsstukken.
Als wij geen of verkeerde informatie hebben, dan kunt u te veel of te weinig geld krijgen. Geef wijzigingen daarom zo snel mogelijk door. In ieder geval vóór de 25ste van de maand waarin de wijziging heeft plaatsgevonden. Wij bekijken dan of de wijziging gevolgen heeft voor uw uitkering.
Stuur geen originele papieren mee, maar maak kopieën en stuur die op. Neem contact op met de gemeente als u twijfelt of u iets wel of niet moet doorgeven.
Hoe kan ik mijn gegevens inleveren of een wijziging doorgeven?
Via MijnHengelo
- U kunt de gegevens heel gemakkelijk digitaal doorgeven via MijnHengelo.
- Kies het juiste formulier, vul het in en voeg de gevraagde bewijsstukken toe. Heeft u een taak 'gegevens inleveren' gekregen? Dan kunt u de bewijsstukken meesturen bij de afhandeling van uw taak.
Via onderstaande link komt u in Mijn Hengelo:
Schriftelijk
- U stuurt de gegevens per post naar: Werk en Inkomen, Antwoordnummer 168, 7550 VB Hengelo. Zet de naam van uw klantmanager of consulent op de envelop. Een postzegel is niet nodig.
- Stop de gegevens in de envelop en doe deze in de brievenbus bij de ingang van het stadhuis (Burgemeester van der Dussenplein 1).
Let op: U kunt uw gegevens niet inleveren bij de balie van Werk en Inkomen. En u kunt bij de balie geen kopieën laten maken of overzichten van betaalrekeningen laten printen. Daar moet u zelf voor zorgen.
Voorkom een boete. Geef wijzigingen tijdig door!
Geef een wijziging altijd zo snel mogelijk door. Doe dit uiterlijk voor de 25ste van de maand waarin de wijziging heeft plaatsgevonden.
Geeft u wijzigingen niet of niet op tijd door? Dan kunt u een boete krijgen. En als u teveel uitkering heeft gekregen, moet u dat geld natuurlijk ook terugbetalen.
Voorbeelden van wijzigingen in uw financiële situatie
Elke wijziging in de financiële situatie van u of uw partner moet u doorgeven. Hieronder vindt u enkele voorbeelden. Tussen haakjes staat van welke bewijsstukken u een kopie moet meesturen.
- U heeft werk gevonden of bent gestopt met werken (arbeidsovereenkomst of beëindiging arbeidsovereenkomst).
- De hoogte van uw inkomen is veranderd (loonstrook).
- U verkoopt spullen via internet, bijvoorbeeld via Marktplaats (gegevens van de verkoop).
- U heeft iemand geholpen en krijgt daar (contant) geld voor (bewijsstuk waaruit blijkt wat u heeft ontvangen).
- U heeft geld gewonnen met gokken (gegevens waaruit blijkt hoeveel u heeft gewonnen).
- u koopt of verkoopt digitale valuta (transactieoverzicht).
- U krijgt heffingskortingen van de Belastingdienst (de beschikking).
- U heeft inkomsten uit (kamer)verhuur of een kostgangersovereenkomst (huurovereenkomst en een bewijsstuk van de inkomsten).
- U heeft een ander bankrekeningnummer (bankpas of bankafschrift).
Heeft u een gift ontvangen? Daarvoor geldt een andere regeling. Meer informatie vindt u op de pagina Uitkering en giften.
Voorbeelden van wijzigingen in uw persoonlijke situatie
Elke wijziging in de persoonlijke situatie van u of uw partner moet u doorgeven. Hieronder vindt u enkele voorbeelden. Tussen haakjes staat van welke bewijsstukken u een kopie moet meesturen.
- U gaat samenwonen (gegevens van uw partner).
- Uw kind of iemand anders komt bij u wonen of verhuist naar een ander adres (gegevens van deze persoon).
- U gaat studeren (bewijs van inschrijving DUO).
- Uw inwonend kind van 21 jaar of ouder is gestart of gestopt met een studie (bewijs van in- of uitschrijving DUO).
- U bent gescheiden (echtscheidingsconvenant).
- U gaat vrijwilligerswerk doen (vrijwilligersovereenkomst).
- U gaat naar het buitenland (bewijsstukken van uw reis, vakantiemelding).
Extra informatie
Contact
Voor cliënten van Werk en Inkomen
Bent u cliënt bij Werk en Inkomen? En heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Bel dan met het klantcontactcentrum (KCC): 14 074. Als de medewerkers van het KCC u niet kunnen helpen, zetten zij uw vraag door naar uw klantmanager.
U kunt niet zonder afspraak naar de balie van Werk en Inkomen komen om uw klantmanager te spreken.
Voor mensen zonder klantmanager
Heeft u geen klantmanager? En heeft u algemene vragen over uitkeringen en bijzondere regelingen die door de gemeente worden uitgevoerd? Bel dan met het Zorgloket: 14 074 (keuze 1). U kunt daar ook een afspraak maken om langs te komen op het Publieksplein.
Publieksplein (Stadskantoor)
- maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur (alleen op afspraak)
- vrijdag van 8.30-12.00 uur (alleen op afspraak)
Telefoon: 14 074
Contactformulier