Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Maak melding van misstanden bij verhuur.

Als huurder of woningzoekende kunt u te maken krijgen met een verhuurder die zich niet netjes gedraagt. Of die een te hoge huur vraagt. De Wet goed verhuurderschap beschermt u tegen onbetrouwbare verhuurders. En tegen misstanden als discriminatie, intimidatie of onredelijke servicekosten. En de Wet betaalbare huur geeft regels voor de maximale huurprijs.

U kunt ongewenst verhuurgedrag melden bij de gemeente. De gemeente kan de verhuurder dan bijvoorbeeld een waarschuwing of boete geven. 

Huurder van Welbions of CarintReggeland? Doe uw melding daar.

Welbions en Carintreggeland (afdeling Wonen en Vastgoed) hebben een eigen klachtenprocedure. U moet uw klacht daar indienen.

Stap 1: in gesprek met de verhuurder

Voordat u een melding doet, gaat u eerst zelf met uw verhuurder in gesprek. Hoe lastig dat misschien ook is. Komt u er samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan kunt u een melding doen bij de gemeente.

Stap 2: melding doen

Print het formulier melding ongewenst verhuurgedrag (Pdf) en vul het in. Het ingevulde formulier mailt u, samen met eventuele bewijsstukken, naar gemeente@hengelo.nl. U kunt het ook per post versturen naar: 

Gemeente Hengelo
Meldpunt ongewenst verhuurgedrag
Antwoordnummer 168
7550 VB Hengelo

Wij gaan heel vertrouwelijk met uw gegevens om. Doet u uw melding toch liever anoniem? Dan mag dat ook. Het nadeel van een anonieme melding is dat wij geen contact met u kunnen opnemen als wij meer informatie nodig hebben. En wij kunnen u ook niet laten weten wat wij met uw melding hebben gedaan. 

Wat gebeurt er met uw melding?

De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het hangt van de melding af hoe lang het precies duurt. In ieder geval nemen wij binnen 8 weken contact met u op. 

Verhuurders moeten zich als een 'goed verhuurder' gedragen. Dat betekent dat zij zich moeten houden aan de regels die hieronder staan. Doet een verhuurder dat niet? Dan kunt u een melding doen. 

Regels voor goed verhuurderschap

  1. Niet discrimineren
    Een verhuurder mag een huurder niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid.
  2. Niet intimideren
    Verhuurders mogen bijvoorbeeld niet dreigen dat ze uw huurcontract opzeggen. Of dreigen dat u geen gas of elektriciteit meer krijgt.
  3. Maximaal 2 maanden borg vragen (2x de kale huur)
    Tot 1 juli 2023 mocht de borg maximaal 3 maanden kale huur zijn. Daarna werd 2 maanden het maximum.
  4. Geen onredelijke servicekosten vragen
    Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur komen. Ze moeten te maken hebben met wonen. En een verhuurder mag alleen de servicekosten vragen die in de wet staan. Bijvoorbeeld: kosten voor gas, elektriciteit en water, kosten voor het gebruik van meubels of schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimtes. Elk jaar moet de verhuurder een afrekening van de servicekosten naar de huurder sturen. Daarin moet precies staan welke kosten hij in rekening brengt.
  5. Een schriftelijk huurcontract maken
    Een huurcontract moet altijd op papier staan. Dan is duidelijk wat er is afgesproken. Op het contract moet de handtekening staan van de huurder én de verhuurder. Alleen huurcontracten die zijn afgesloten voor 1 juli 2023 hoeven niet op papier te staan.
  6. Huurders schriftelijk informeren over:
    - rechten en plichten die niet in het huurcontract staan,
    - de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt,
    - contactgegevens van de verhuurder,
    - een compleet overzicht van de servicekosten,
    - informatie over het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
  7. Niet te veel huur vragen
    Hoe hoog de huur mag zijn hangt af van de grootte en kwaliteit van uw woning. En van de plek waar die woning staat. Elke woning kun je punten geven. Voor woningen tot en met 186 punten (sociale huurwoningen en middenhuurwoningen) geldt een maximale huurprijs. Voorwaarde is wel dat uw huurcontract op of na 1 juli 2024 is afgesloten of dat u in een sociale huurwoning woont. Onder het kopje 'Voor wie geldt een maximale huurprijs' leest u hier meer over.
  8. Niet te veel huurverhoging vragen
    Vaak gaat de huur elk jaar omhoog. Die verhoging mag niet meer zijn dan wettelijk is toegestaan. Op de website van de rijksoverheid kunt u lezen welke regels er gelden voor een huurverhoging.
  9. Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen
    Als een verhuurbemiddelaar in opdracht van de verhuurder werkt, mag hij de huurder niet om bemiddelingskosten vragen.

Extra regels voor verhuur aan arbeidsmigranten

  • het huurcontract mag niet vastzitten aan het arbeidscontract,
  • de rechten en plichten zijn geschreven in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt.

Voor wie geldt een maximale huurprijs?

De Wet betaalbare huur is ingegaan op 1 juli 2024 en geldt voor huurcontracten die op of na die datum zijn afgesloten. De huurprijs wordt berekend aan de hand van het aantal punten dat een woning heeft. U kunt zelf controleren hoeveel punten uw woning (of kamer) heeft en wat de maximale huurprijs is. Dat doet u met de huurprijscheck.

  • Voor sociale huurwoningen (minder dan 144 punten) geldt de maximale huurprijs uiterlijk vanaf 1 juli 2025. Óók als uw huurcontract al voor 1 juli 2024 is afgesloten.
  • Voor middenhuurwoningen (144 tot en met 186 punten) geldt de maximale huurprijs voor alle huurcontracten die op of na 1 juli 2024 zijn afgesloten.
  • Voor vrije sectorwoningen (meer dan 186 punten) geldt geen maximale huurprijs.

Meer informatie vindt u op de website Is mijn huur te duur van Volkshuisvesting Nederland.

Sommige klachten vallen niet onder de Wet goed verhuurderschap of de Wet betaalbare huur. Bijvoorbeeld over de leefbaarheid van uw woning.

Telefoon: 14 074
Contactformulier

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu