Onafhankelijk Cliëntondersteuner
De cliëntondersteuner is iemand die naast u staat als u zorg en ondersteuning probeert te regelen en er niet uitkomt met de gemeente, Wijkracht Hengelo of een andere instantie.
De cliëntondersteuner geeft u tips en adviezen, zodat u zelf weer verder kunt. De cliëntondersteuner is er om uw belangen te behartigen.
Wat doet een cliëntondersteuner?
De cliëntondersteuner kan u bijvoorbeeld:
- helpen om uw vraag of probleem goed onder woorden te brengen;
- samen met u een gesprek voorbereiden (bijvoorbeeld met de gemeente, Wijkracht Hengelo, of een andere instantie);
- met u meegaan naar een gesprek
- Heeft u een ingewikkeld probleem of aanvraag, bijvoorbeeld omdat u overstapt naar de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Dan kan de cliëntondersteuner u helpen met het maken van een persoonlijk plan om uw probleem op te lossen (en om te zorgen dat het probleem in de toekomst niet weer ontstaat).
Onafhankelijk en gratis
De cliëntondersteuner is iemand die onafhankelijk is. Deze werkt niet voor de gemeente of een hulpverleningsinstantie, maar komt op voor uw belang.
Het inschakelen van een cliëntondersteuner is voor u als inwoner gratis. Deze kosten worden door de gemeente Hengelo betaald.
Vertrouwelijk
Na de eerste kennismaking bepaalt u zelf of u de cliëntondersteuner wilt inschakelen of niet. Maar wat u ook beslist, u kunt er altijd op rekenen dat de cliëntondersteuner vertrouwelijk met uw informatie om gaat. Wat u met elkaar bespreekt blijft dus tussen u beiden.
Alleen als u daar toestemming voor geeft, zal de cliëntondersteuner informatie met anderen delen. U bent daar dus altijd van op de hoogte. Het liefst bent u er zelf ook bij aanwezig. Zodat u samen de zorg en ondersteuning vindt die het beste bij u passen.
Contact
U kunt de onafhankelijk cliëntondersteuner bereiken via:
- Telefoonnummer 074- 291 35 97
- E-mailadres clientondersteuning@zorgbelang-overijssel.nl
- Website www.ZorgbelangOverijssel.nl