Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Vluchtelingenpaspoort

Aanvragen? Plan een afspraak.

Een vluchtelingenpaspoort is voor mensen die zijn erkend als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen.

 

U moet een vluchtelingenpaspoort persoonlijk aanvragen en afhalen in het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u het ophalen.

Maak een afspraak

Bij een aanvraag van een vluchtelingenpaspoortpaspoort neemt u mee: 

  1. alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft (ook buitenlandse documenten);
  2. uw geldige verblijfsdocument;
  3. een kleurenpasfoto, deze laat u maken bij een vakfotograaf;
  4. het ingevulde formulier Toestemming paspoort of identiteitskaart minderjarige (Pdf) als u een vluchtelingenpaspoort voor een minderjarige aanvraagt;
  5. contant geld of uw pinpas.

Geldigheid

De geldigheidsduur van een vluchtelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal 5 jaar. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms heeft u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat, heeft daarover meer informatie.

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een paspoort worden 2 vingerafdrukken opgenomen. Deze vingerafdrukken worden opgeslagen in de chip, die in het paspoort zit. Vingerafdrukken zijn verplicht als de aanvrager van een paspoort 12 jaar of ouder is. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Ga voor meer informatie naar Rijksoverheid.

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. 

Wilt u een vluchtelingenpaspoort voor uw kind aanvragen? Dan moet uw kind bij het aanvragen en afhalen van een vluchtelingenpaspoort meekomen naar het stadhuis. Verder neemt u mee: 

  1. alle paspoorten en identiteitskaarten die uw kind heeft (ook buitenlandse documenten) en die van uzelf (en van de andere persoon die toestemming geeft);
  2. een kleurenpasfoto, deze laat u maken bij een vakfotograaf;
  3. het ingevulde formulier Toestemming paspoort of identiteitskaart minderjarige (Pdf);
  4. contant geld of uw pinpas.

Maak een afspraak

Toestemming regelen

Elke ouder of gezaghouder moet met het kind meekomen om een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Neem daarvoor uw identiteitsbewijs mee. Als u niet aanwezig kunt zijn, geef dan het ingevulde formulier Toestemming paspoort of identiteitskaart minderjarige (Pdf) met (een leesbare kopie van) uw geldige identiteitsbewijs mee. De handtekening op het toestemmingsformulier moet overeenkomen met de handtekening op het legitimatiebewijs.

Met kinderen reizen naar het buitenland

Als u (alleen) reist met kinderen, dan moet u rekening houden met extra regels en controles om kinderontvoering tegen te gaan. U heeft dan toestemming nodig van de (andere) ouder(s). Ga voor meer informatie naar Rijksoverheid. Daar kunt u ook een toestemmingsformulier downloaden.

In sommige landen is er meer nodig dan dit toestemmingsformulier. Informeer hierover bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.

De tarieven in 2024 zijn:

  • een vluchtelingenpaspoort: € 63,40
  • een spoedaanvraag: € 57,05 extra

Spoedaanvraag

Aanvragen kan met spoed. Vraagt u het paspoort voor 15.00 uur aan, dan ligt het paspoort de volgende werkdag na 11.00 uur klaar. Een spoedaanvraag kost € 57,05 extra. 

Tussen aanvraag en afhalen verhuizing naar andere gemeente

Als u tussen het aanvragen en afhalen verhuist naar een andere gemeente, dan moeten wij uw reisdocument naar de nieuwe woongemeente sturen. U moet het dan daar afhalen. Informeer vooraf of uw document daar al binnen is.

Is uw paspoort gestolen of vermist? Geef dit dan zo snel mogelijk door bij de gemeente. Dit kan vanaf 12 jaar heel gemakkelijk digitaal met uw DigiD.

Voor kinderen tot en met 11 jaar kan alleen een gezaghebbende ouder met zijn of haar DigiD digitaal melding van vermissing doen.

Melding vermissing paspoort of identiteitskaart

Wilt u ook gelijk een nieuw document aanvragen dan moet u een afspraak maken bij de afdeling burgerzaken. Daar kan dan ook de melding van vermissing worden gedaan.

Zodra u de vermissing gemeld hebt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Kijk voor meer informatie over identiteitsfraude op Rijksoverheid.

Soms zal de gemeente de politie inschakelen. Bijvoorbeeld als u al vaker een document bent kwijtgeraakt of als wij misbruik vermoeden. De politie gaat dan onderzoek doen. Zolang dat onderzoek duurt, krijgt u nog geen nieuw document.

Voorkom identiteitsfraude

Voorkom dat er misbruik wordt gemaakt van uw persoonsgegevens. Geef ook nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Lees er meer over op de pagina Identiteitsfraude.

Maak een afspraak

Voor het aanvragen en afhalen van een vluchtelingenpaspoort kunt u alleen op afspraak terecht op het Publieksplein.  

Afspraak maken

Publieksplein (Stadhuis)
Burgemeester van der Dussenplein 1

Telefoon: 14 074

Contactformulier

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu