Vreemdelingenpaspoort
Let op: het aanvragen en afhalen van een vreemdelingenpaspoort kan alléén op afspraak!
U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u geen Nederlander bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen van uw eigen land. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms heeft u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.
Aanvragen
U begint uw aanvraag bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Maak hiervoor een afspraak.
Hoe werkt het
Voordat u een vreemdelingenpaspoort krijgt, moet uw verzoek worden beoordeeld. Dit doet de IND en soms ook het Ministerie van Buitenlandse zaken. Binnen zes tot acht weken ontvangt u een brief waarin staat of u een vreemdelingenpaspoort kunt krijgen. Het duurt 6 tot 8 weken voordat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben beslist op uw verzoek.
Als uw verzoek wordt toegewezen kunt u uw paspoort aanvragen. De levertijd is dan nog 5 werkdagen. U kunt uw paspoort ook met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur ligt uw paspoort in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. U betaalt daarvoor wel € 59,10 extra.
Meenemen:
- alle paspoort en identiteitskaarten die u heeft (ook buitenlandse documenten);
- uw geldige verblijfsdocument;
- een kleurenpasfoto, deze laat u maken bij een vakfotograaf;
- het ingevulde formulier Toestemming paspoort of identiteitskaart minderjarige (Pdf) als u een vreemdelingenpaspoort voor een minderjarige aanvraagt;
- contant geld of uw pinpas.
Geldigheid
De geldigheidsduur van een vluchtelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal 5 jaar. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms heeft u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat, heeft daarover meer informatie.
Paspoort gestolen of vermist?
Is uw vreemdelingenpaspoort gestolen of vermist? Laat dit ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan vanaf 12 jaar met DigiD. Voor kinderen tot en met 11 jaar kan alleen een gezaghebbende ouder met zijn of haar DigiD digitaal melding van vermissing doen.
Zodra u de vermissing meldt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.
Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.
Kosten
De tarieven voor 2025 zijn:
- een vreemdelingenpaspoort: € 65,70
- een spoedaanvraag: € 59,10 extra
Extra informatie
- Reisadviezen (Rijksoverheid.nl)
- Folder Kenmerken Nederlandse paspoorten identiteitskaarten 2014 (Pdf)
Heft u hulp nodig?
Bel ons op telefoonnummer 14 074 of vul ons contactformulier in. Wilt u op een andere manier contact met ons? Kijk op de pagina contact voor de mogelijkheden.
Het aanvragen en afhalen van een paspoort kan alleen op afspraak. Het adres is burgemeester van der Dussenplein 1.