Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie >

Vreemdelingenpaspoort

Let op: het aanvragen en afhalen van een vreemdelingenpaspoort kan alléén op afspraak!

U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u geen Nederlander bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen van uw eigen land. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms heeft u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.

U begint uw aanvraag bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Maak hiervoor een afspraak.

Maak een afspraak

Hoe werkt het

Voordat u een vreemdelingenpaspoort krijgt, moet uw verzoek worden beoordeeld. Dit doet de IND en soms ook het Ministerie van Buitenlandse zaken. Binnen zes tot acht weken ontvangt u een brief waarin staat of u een vreemdelingenpaspoort kunt krijgen. Het duurt 6 tot 8 weken voordat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben beslist op uw verzoek.

Als uw verzoek wordt toegewezen kunt u uw paspoort aanvragen. De levertijd is dan nog 5 werkdagen. U kunt uw paspoort ook met spoed aanvragen. Bij een spoedaanvraag voor 15.00 uur ligt uw paspoort in het algemeen de volgende dag na 11.00 uur klaar. U betaalt daarvoor wel € 57,05 extra.

Meenemen:

  1. alle paspoort en identiteitskaarten die u heeft (ook buitenlandse documenten);
  2. uw geldige verblijfsdocument;
  3. een kleurenpasfoto, deze laat u maken bij een vakfotograaf;
  4. het ingevulde formulier Toestemming paspoort of identiteitskaart minderjarige (Pdf) als u een vreemdelingenpaspoort voor een minderjarige aanvraagt;
  5. contant geld of uw pinpas.

Geldigheid

De geldigheidsduur van een vluchtelingenpaspoort hangt af van uw verblijfsstatus, maar is maximaal 5 jaar. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms heeft u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat, heeft daarover meer informatie.

Is uw vreemdelingenpaspoort gestolen of vermist? Laat dit ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan vanaf 12 jaar met DigiD. Voor kinderen tot en met 11 jaar kan alleen een gezaghebbende ouder met zijn of haar DigiD digitaal melding van vermissing doen.

Melding vermissing paspoort of identiteitskaart

Zodra u de vermissing meldt, is uw vermiste document ongeldig. Als u het toch nog terugvindt, kunt u het niet meer gebruiken. U moet het inleveren bij de gemeente.

Een gevonden Nederlands paspoort of identiteitskaart wordt niet teruggegeven aan de eigenaar. Het document wordt vernietigd. Vanwege de veiligheid is dit document niet meer geldig. Het enige wat u kunt doen is een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.

De tarieven voor 2024 zijn:

  • een vreemdelingenpaspoort: € 63,40
  • een spoedaanvraag: € 57,05 extra

Maak een afspraak

Voor het aanvragen en afhalen van een vreemdelingenpaspoort kunt u alleen op afspraak terecht in het stadhuis.  

Afspraak maken

Stadhuis
Burgemeester van der Dussenplein 1

Telefoon: 14 074

Contactformulier

Gemeente Hengelo
Zoek Sluit
Menu
Sluit
Menu