Ontwikkelingen luchtkwaliteit en geuroverlast rondom Asfaltcentrale Twente
Recentelijk zijn er omwonenden geweest die zorgen hebben geuit over de luchtkwaliteit van de Asfaltcentrale Twente aan de Havenstraat 1 in Hengelo. Daarnaast ontvangen wij over dit bedrijf al enige jaren klachten over geuroverlast. Wij begrijpen deze zorgen en willen u dan graag informeren over de laatste stand van zaken. Daarom delen we in dit bericht informatie over de situatie.
Update augustus 2024
Op 12 december 2023 hebben we gemeten dat de Asfaltcentrale Twente (ACT) te veel benzeen, formaldehyde en PAK uitstoot. We geven ze een boete als ze dit niet snel verminderen, dit noemen we een last onder dwangsom. Eerder hadden ze al een boete gekregen voor te veel PAK-uitstoot, maar niet voor benzeen en formaldehyde. Daarom kondigen we nu aan dat ze ook hiervoor een boete kunnen krijgen als ze niet snel verbeteren.
We willen wel benadrukken dat tijdens het maken van asfalt de hoeveelheid schadelijke stoffen op leefniveau laag is en ruim binnen de toegestane grenzen ligt. Dus op dat gebied voldoet ACT wel aan de wet. De rechter heeft onlangs besloten dat ACT niet langer de tijd krijgt om te voldoen aan de PAK-uitstootlimieten.
Op 22 maart 2024 heeft ACT een vergunning aangevraagd om actief kool te gebruiken, wat de uitstoot van schadelijke stoffen zou moeten verminderen. Deze vergunning is verleend, maar is nog niet onherroepelijk.
Rapport Emissiemetingen 12 december 2023
Update januari 2024
Op grond van artikel 2.4 derde en zesde lid van het Activiteitenbesluit in samenhang met 2.20 van de Activiteitenregeling moeten bedrijven die zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) emitteren een vermijdings,- en reductieprogramma opstellen. Hieronder valt ook ACT vanwege de uitstoot van polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) en benzeen. In dit programma moet ACT onderzoeken hoe zij de uitstoot van ZZS stoffen terug kunnen brengen naar 0 of wanneer dit niet mogelijk is zo ver mogelijk minimaliseren. In dit kader zijn milieu-hygiënische en economische aspecten van belang om te bezien of bepaalde reductiemaatregelen haalbaar zijn. Op 22 februari 2023 hebben wij een last onder dwangsom opgelegd aan ACT voor het aanleveren van dit programma. Op 28 september 2023 is door het bevoegd gezag goedkeuring verleend aan het ingediende vermijdings,- en reductieprogramma. Deze last onder dwangsom hebben wij daarom nu ingetrokken. In de bijlage kunt u het volledige programma vinden. Ook is onze instemming bijgevoegd.
Beoordeling vermijdings- en reductieprogramma
Vermijdings- en reductieplan 2022 - 2027
Beslissing op bezwaar (ondertekend)
Advies van de commissie voor de bezwaarschriften ACT
Update november 2023
Dinsdag 21 november 2023, van 21:00 uur tot 22:00 uur, heeft er een politieke markt plaatsgevonden in de Burgerzaal van het Stadhuis. Deze politieke markt ging over de overlast die ervaren wordt afkomstig van de Asfaltcentrale (ACT).
De avond was beeldvormend. De gemeenteraad is bijgepraat over het onderwerp. Hieronder vindt u de presentaties van deze avond.
Presentatie Politieke Markt
Presentatie ACT tijdens Politieke Markt
De inbreng van de buurtbewoners tijdens de Politieke Markt vindt u hier.
Update september 2023
Maatwerkbesluit
Op 14 juni 2023 is het besluit genomen waardoor wij de Asfaltcentrale (ACT) verplichten om twee keer per jaar de emissie van luchtverontreinigende stoffen te laten meten door een geaccrediteerde instantie. ACT heeft tegen dit besluit beroep aangespannen. Omdat zij het onder andere oneens zijn over de gehanteerde emissienorm voor PAK. Ook vinden zij dat een jaarlijkse meting voldoende is. Er is hiervoor nog geen zittingsdatum.
Last onder dwangsom emissie luchtverontreinigende stoffen
ACT heeft bezwaar ingediend tegen de last onder dwangsom om te voldoen aan de norm voor de emissie van PAK zoals deze is opgenomen in artikel 2.5 Activiteitenbesluit. Zij zijn onder andere van mening dat er een andere norm van toepassing is. Ook vinden zij dat de gestelde termijn om te kunnen voldoen aan de norm te kort is. De gemeente heeft de aangevraagde verruiming om te kunnen voldoen aan de norm afgewezen. De gestelde termijn loopt 20 oktober 2023 af. Daarna gaat de gemeente ‘zelf’ emissiemetingen uitvoeren. Aan de omgevingsdienst regio Arnhem is hiervoor inmiddels een opdracht verstrekt. Zij zijn geaccrediteerd om de metingen uit te voeren.
Geurmetingen
De resultaten van de metingen die zijn uitgevoerd op 15 december 2020, 6 december 2022 en 29 juni 2023 zijn samengevoegd in één nieuw rapport (rapport van 18 september 2023).De Omgevingsdienst gaat de rapportage nu beoordelen op juistheid en volledigheid. Het is mogelijk dat op basis van de beoordeling nog aanpassing aan het rapport moeten worden gedaan. Als dat zo is zal de aangepaste rapportage ook op deze pagina gedeeld worden.
Luchtmetingen
ACT heeft op 1 juni 2023 metingen aan de emissie van lucht verontreinigende stoffen laten uitvoeren. De omgevingsdienst was hierbij aanwezig. Op 26 september 2023 hebben wij deze resultaten ontvangen. De Omgevingsdienst gaat de rapportage nu beoordelen op juistheid en volledigheid. Het is mogelijk dat op basis van de beoordeling nog aanpassing aan het rapport moeten worden gedaan. Als dat zo is zal de aangepaste rapportage ook op deze pagina worden gedeeld. Zoals eerder aangegeven gaat de gemeente na 20 oktober 2023 ook zelf emissiemetingen laten uitvoeren.
Update juni 2023:
Het activiteitenbesluit is aangepast. Nu kunnen bedrijven verplicht worden om onderzoek te laten verrichten naar PAK (en andere ZZS stoffen). Daarom hebben het besluit genomen dat de Asfaltcentrale wordt verplicht om twee keer in het jaar onderzoek te laten verrichten door een gecertificeerd bureau. Hier vindt u het volledige besluit.
BESLUIT MAATWERK ACTIVITEITENBESLUIT
Update februari 2023:
In eerdere metingen hebben wij PAK 8 gemeten, deze voldeed aan de norm op grond van artikel 5:46 van het Activiteitenbesluit. Uit landelijk nieuwe inzichten leiden wij nu af dat wij op grond van afdeling 2.5 Activiteitenbesluit ook gesommeerd met andere ZZS stoffen en andere pak stoffen moeten toetsen aan PAK 16 (een groep van 16 stoffen). We hebben wel gesommeerd getoetst maar volgens deze nieuwe inzichten hebben we niet uitgebreid genoeg getoetst (te weinig stoffen). Wij hebben deze gegevens wel in beeld en als we deze dan gesommeerd toetsen tezamen met andere ZZS stoffen aan de norm uit afdeling 2.5 Activiteitenbesluit dan zien we hierin een overschrijding.
De Asfaltcentrale ontvangt hier binnenkort een last onder dwangsom voor. De Asfaltcentrale is begonnen met de voorbereidingen tot het treffen van maatregelen om deze uitstoot tegen te gaan. Denk aan het overkappen van het asfaltgranulaat, uitzeven van fijne fractie en het inzetten van de productie van lage temperatuurasfalt.
Lopende trajecten
Daarnaast lopen er op dit moment nog twee trajecten. Wij hebben om een geuronderzoek aangevraagd. De Asfaltcentrale heeft dit altijd vrijwillig uitgevoerd. Maar om verzekerd te zijn van het uitvoeren van het onderzoek heeft de Asfaltcentrale een voornemen last onder dwangsom ontvangen. Dit onderzoek moet uitgevoerd worden nadat bovenstaande maatregelen getroffen zijn, omdat deze van invloed kunnen zijn om de geuremissie. Separaat van dit geuronderzoek, moet het oude onderzoek nog worden aangevuld. Hiervoor is 6 december een extra meting uitgevoerd en worden er in de loop van het jaar nog meer extra metingen uitgevoerd. Als de resultaten bekend zijn worden deze op de website geplaatst.
Een derde last onder dwangsom wordt verstuurd omdat voor ZZS stoffen een vermijdings- en reductieprogramma verplicht is. De emissie van ZZS stoffen moeten zoveel mogelijk worden teruggedrongen. Hoe hier uitvoering aan wordt gegeven, moet worden aangegeven in een vermijdings- en reductieprogramma. De asfaltcentrale heeft dit reductieprogramma bij ons aangeleverd maar er zijn aanvullingen nodig. Tenslotte was de regel dat als de asfaltcentrale in het bezit is van een BRL 9320, dat zij hiermee voldoen aan de emissie eisen. Deze regel is nu geschrapt uit het Activiteitenbesluit. Voorheen verrichtten wij als gemeente zelf deze metingen. Vanwege het schrappen van deze regel wordt aankomende week een besluit in procedure gebracht waarmee de asfaltcentrale wordt verplicht om tweejaarlijks zelf PAK metingen (en andere ZZS stoffen) te (laten) verrichten.
Update november 2022:
Op 2 november is er een bewonersavond geweest. Hier hebben de Omgevingsdienst, gemeente Hengelo en de asfaltcentrale de resultaten van de metingen toegelicht. Hieronder vindt u de presentatie en een verslag van de bijeenkomst.
Presentatie bewonersbijeenkomst Asfaltcentrale (2 november 2022)
Verslag bewonersbijeenkomst Asfaltcentrale (2 november 2022)
Update oktober 2022:
In opdracht van de gemeente Hengelo en de Omgevingsdienst Twente (ODT) zijn door de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) op 13 juni 2022 emissiemetingen uitgevoerd bij de asfaltcentrale te Hengelo. Concreet houdt dit in dat tijdens de productie van asfalt er luchtmonsters uit de schoorsteen zijn genomen die vervolgens zijn geanalyseerd in een laboratorium. Doel van de metingen is om vast te stellen of de grenswaarden die gelden voor de emissie van verschillende stoffen worden gerespecteerd.
De emissiemetingen zijn uitgevoerd naar Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) als bijvoorbeeld Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK’s), benzeen en formaldehyde. PAK’s zijn in het Activiteitenbesluit gedefinieerd als een optelling van 8 verschillende stoffen (PAK 8ab). Deze stoffen worden ingedeeld in de klasse MVP1. Benzeen en formaldehyde zijn ingedeeld in klasse MVP2. Deze stoffen worden gesommeerd getoetst aan de emissiegrenswaarde voor MVP2 stoffen.
Uit de rapportage van de emissiemetingen volgt dat:
- De emissiegrenswaarde voor ZZS in de klasse MVP1 (PAK’s 8ab) niet wordt overschreden;
- De emissiegrenswaarde voor ZZS in de klasse MVP 2 (benzeen en formaldehyde) niet wordt overschreden.
Naast Emissiegrenswaarden zijn er voor ZZS ook grenswaarden voor de Immissie (de concentratie op leefniveau ter hoogte van bijvoorbeeld een woning). Deze worden uitgedrukt in Maximaal Toelaatbaar Risiconiveau (MTR-waarde). Om te kunnen toetsen of er wordt voldaan aan de MTR waarde wordt onder andere de Emissie en het toetspunt (bijvoorbeeld een woning) ingevoerd in een verspreidingsmodel (software). Het verspreidingsmodel berekent welke Immissie concentratie er optreedt ter hoogte van het toetspunt.
Voor PAK 8ab geldt dat de MTR-waarde wordt getoetst op basis van de emissie van de stof benzo[a]pyreen. In het afgas uit de schoorsteen van Asfaltcentrale Twente zijn sporen van benzo[a]pyreen aangetroffen echter de aangetroffen concentratie is lager dan de rapportagegrens. Zodoende is de verspreidingsberekening uitgevoerd op basis van de stof naftaleen.
Uit de rapportage van de emissiemetingen volgt dat MTR-waarde (de toegestane immissie concentratie) voor benzeen en naftaleen ter hoogte van de grens van de inrichting niet wordt overschreden.
Rapport Emissiemetingen bij de Asfaltcentrale
Update september 2022
Vanwege lage productie hebben de metingen naar luchtemissies uitgesteld moeten worden, maar maandag 13 juni hebben eindelijk de metingen plaatsgevonden. De rapportages zijn nog niet gereed. De omgevingsdienst is hierover in overleg met de meetinstantie. Wij hopen op korte termijn op deze webpagina de resultaten te kunnen delen.
In 2021 zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de luchtkwaliteit en geur rondom de Asfaltcentrale. Hieronder wordt ingegaan op de resultaten van zowel het luchtkwaliteitsonderzoek als het geuronderzoek. Daarnaast is in 2021 een handhavingstraject opgestart. Ook hier gaan we dieper op in. Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn zullen wij die ook op deze webpagina plaatsen.
Wilt u een melding maken vanwege overlast?
Ervaart u overlast van de asfaltcentrale in Hengelo dan kunt u contact opnemen met de Omgevingsdienst Twente via 0546-749555 of info@odtwente.nl.
Op donderdag 10 februari is er een informatiebijeenkomst geweest voor buurtbewoners. Hierin werd er gesproken door de Omgevingsdienst, GGD Twente, gemeente Hengelo en de Asfaltcentrale. De presentatie is hieronder te vinden.
Presentatie informatiebijeenkomst 10 februari 2022
Luchtkwaliteitsonderzoek
Door Asfaltcentrale Twente worden periodiek luchtemissiemetingen uitgevoerd waarbij bijvoorbeeld wordt gekeken naar de emissie van stikstofoxiden, zwaveldioxide en stof. Op 23 april 2021 zijn dergelijke metingen voor het laatst uitgevoerd door onafhankelijk adviesbureau Tauw. Uit de beoordeling van de rapportage van deze metingen is gebleken dat voor de betreffende stoffen wordt voldaan aan de norm.
Benzeen
Asfaltcentrale Twente heeft ook metingen naar de uitstoot van benzeen laten uitvoeren. Benzeen is een stof die vrij kan komen bij de productie van asfalt waarbij gebruik wordt gemaakt van gerecycled (oud) asfalt. Uit de beoordeling van de rapportage van de uitgevoerde metingen is gebleken dat de uitstoot van benzeen hoger is dan de toegestane norm.
Voor het overschrijden van de norm van de uitstoot van benzeen heeft Asfaltcentrale Twente een vooraankondiging last onder dwangsom ontvangen. Hierin is aangegeven dat zij voor 1 april 2022 maatregelen moeten hebben getroffen zodat de uitstoot onder de norm blijft. Is dit niet het geval dan kan het college een definitieve last onder dwangsom opleggen. Dit houdt in dat Asfaltcentrale Twente een boete moet betalen als zij zich niet aan de norm houden.
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s)
Andere stoffen die vrijkomen bij het productieproces van asfalt, zijn polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s). Asfaltcentrales moeten verschillende maatregelen treffen om de uitstoot van PAK’s laag te houden. Onlangs is bij andere asfaltcentrales gebleken dat ondanks deze maatregelen, de norm alsnog overschreden kan worden. Om deze reden heeft de gemeente een meetinstantie opdracht gegeven om de uitstoot van PAK’s te meten bij de Asfaltcentrale. Deze metingen kunnen pas in april 2022 plaatsvinden omdat de Asfaltcentrale in de winterperiode geen of nagenoeg geen asfalt produceert.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft per brief d.d. 15 december 2021 laten weten dat zij voornemens zijn om de erkende maatregel die geldt voor PAK's te schrappen uit de regelgeving. Voor wat betreft de emissies van PAK’s verzoekt het ministerie ons om in de tijd die nodig is voor het aanpassen van de landelijke regelgeving en de erkende maatregel te schrappen in gesprek te blijven met de bedrijven zodat de emissies zo snel mogelijk worden beperkt en voldoen aan de emissiegrenswaarden.
Gezondheidsrisico’s
Of een stof schadelijk is voor de gezondheid hangt af van de stof. Maar ook van de hoeveelheid waarmee iemand in contact komt. Als iemand maar weinig binnenkrijgt van een giftige stof dan is de stof niet schadelijk voor de gezondheid. Om te beoordelen wat ‘weinig’ is zijn er verschillende normen en toetsingswaarden. Door andere bronnen, bijvoorbeeld uitlaatgassen van wegverkeer, houtkachels en tabaksrook zit er altijd een beetje benzeen in de lucht.
Het uitgangspunt is dat blootstelling aan benzeen zoveel mogelijk voorkomen moet worden, omdat de stof kanker (leukemie) kan veroorzaken. Daarom zijn er steeds strengere normen voor wat een fabriek mag uitstoten naar de lucht. Een overschrijding van deze norm betekent niet meteen een groot gezondheidsrisico. De metingen naar benzeen zijn gedaan in de schoorsteen. De rook verdunt zich als deze uit de schoorsteen komt. Wat iemand in de omgeving van de ACT inademt is dus sterk verdunde rook. De Omgevingsdienst heeft berekend hoe de rook zich verdunt. Uit de berekeningen van de Omgevingsdienst blijkt dat de hoeveelheid extra benzeen op leefniveau door de ACT minimaal is. De GGD concludeert dat er geen verhoogd risico op kanker is door de uitstoot van benzeen door de ACT.
Over het gezondheidsrisico van PAK’s kunnen we nog niets zeggen, omdat hier nog geen metingen naar verricht zijn.
Geuronderzoek
Asfaltcentrale Twente heeft geurmetingen en verspreidingsberekeningen laten uitvoeren door een adviesbureau. Uit de beoordeling van de rapportage van de uitgevoerde metingen blijkt dat deze gedeeltelijk niet geheel juist zijn uitgevoerd. Zodoende dienen nieuwe metingen te worden uitgevoerd. Dit betekent dat het uitgevoerde onderzoek niet voldoet aan onze eisen en daarom acht de gemeente de resultaten als niet geheel betrouwbaar.
De voorlopige resultaten laten zien dat er een marginale overschrijding is van de norm zoals deze in de vergunning is opgenomen. Echter de metingen zijn enkel uitgevoerd tijdens de productie van asfalt waarin gerecycled materiaal is toegevoegd. In de praktijk wordt echter ook nieuw asfalt geproduceerd (zonder toevoeging van gerecycled materiaal). Dit heeft mogelijk een andere geuremissie en -belasting tot gevolg. Uit aanvullend onderzoek zal moeten blijken of de normen al dan niet worden gerespecteerd. Net zoals voor PAK’s kunnen de emissiemetingen pas in april 2022 worden uitgevoerd omdat de Asfaltcentrale in de winterperiode geen of nagenoeg geen asfalt produceert.